سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 57
کل بازدید : 1364914
کل یادداشتها ها : 280
خبر مایه


دریاچه ی ارومیه:
دریاچه ارومیه واقع در شمال غربی ایران به مساحت تقریبی 4810 کیلومتر مربع و پیرامون آن 463 کیلومتر است . طول دریاچه در حدود 130 الی 140 کیلومتر است . ارتفاع دریاچه از سطح آبهای آزاد 1274 متر عمق متوسط آن 5 الی 6 متر تخمین زده می شود . دریاچه دارای 102 جزیره بزرگ و کوچک بوده، کل مساحت جزایر بر روی هم معادل 334 کیلومتر مربع می باشد . جزیره اسلامی ، کبودان ، آرزو ، اسپیر ، جزایر نه گانه از نظر وحوش و وسعت قابل اهمیت می باشد . آب دریاچه بعد از بحر المیت از نظر املاح نمکی در رده دوم قرار دارد که استحصال نمک آن معروف و تنها موجد قابل زیست در آن آرتمیا می باشد.


daryache orumiyeh


غار سهولان :
غار سهولان از شگفتی های آفرینش است و بعد از غار علیصدر همدان دومین غار آبی  ایران بشمار می آید. این غار در منطقه بسیار خوش آب و هوایی قرار گرفته و هر چهار فصل سال در این منطقه شکوه خاص خود را دارد . چشم انداز زیبایی دارد، خصوصا کوههای برفگیر بلند آن در زمستان و پوشش گیاهی ( دارویی و خوراکی آن در بهار . این غار در 43 کیلومتری شرق شهرستان مهاباد و بین جاده مهاباد و بوکان قرار گرفته و از نظر آغاز پیدایش به دوره دوم زمین شناسی ( کرتاسه ) برمی گردد.
مختصات سنگ ها و آب داخل غار : جنس سنگها آهکی دولومیتی و آهکی رسوبی می باشد. فشار هوا در غار 892 میلی بار  -  رصوبت 70% الی 80% -ارتفاع آب از سطح دریا 1780 متر- دمای هوای داخل غار 13 درجه-دمای آب در فصول مختلف 7 - 10 درجه  - PH: 6.8


ghare saholan


تخت سلیمان:
تخت سلیمان یکی از آثار تاریخی و دیدنی استان آذربایجان غربی و از بقایای قلعه و قصر بزرگ و باشکوهی است که در فاصله 45 کیلومتری شمال شرقی تکاب واقع شده محل فوق مرکز آتشکده بزرگ شهر یاران ساسانی به نام آذر گشسب و یکی از آتشکده های معروف زمان ساسانی می باشد .
در تیرماه 1382 موضوع ثبت مجموعه باستانی تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی در اجلاس پاریس ، با اکثریت آرا بعنوان چهارمین اثر تاریخی ایران به ثبت جهانی رسید .


takhte solaiman


آدرس:http://kolbedosti.parsiblog.com/

 

 





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ