سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 63
کل بازدید : 1364596
کل یادداشتها ها : 280
خبر مایه


    ادیان غیر الهی

 

1-فتیشسم(روح پرستی)

   

برخی آن را دین عمومی بشر     می دانند و معتقدند که ادیان دیگر غیر الهی ازآن سرچشمه گرفته اند.

فتیش: شی یا اشیایی است مثل مهره ها- سنگ ریزه ها و مثل بعضی از اشیاء متبرکه که مورد پرستش بدوی بوده است.       فتیش به معنای"اعتقاد به تقدس بعضی از اشیاء طبیعی است"  معابد اولیه انسان و عبادتگاه بدویان شکاف های کوه بوده است. بدویان با دست زدن و مس کردن ویا بوسیدن اشیاء متبرکه آنها را عبادت می کردند.

 

   2-توتمیسم

توتمیسم معتقد است که قبیله های بدوی که امروز در افریقا- آمریکای شمالی و استرالیا در بدویت زندگی می کنند هر یک شی یا حیوانی را می پرستیدند و معتقد بودند که جد اعلای آنها همه از او منشعب شده اند که پس از مردن به صورت آن حیوان در آمده است.

هر قبیله توتمی دارد و افراد قبیله در مراسم عبادی و زندگی روزمره می کوشند به شکل آن در آیند و خوردن گوشت را برای خودشان حرام می دانند و جنبه تقدس و حرمت به آن داده اند.

 

3-آنیمسیم(مذاهب قبیله ای)

 

مذاهب قومی دارای خصوصیات گروهی قومی سرزمینی و فرهنگی به خود هستند.که در محیطهای سخت جغرافیایی یعنی نواحی قطبی و صحرایی وجود دارد.جمعیت آنها 4/2 درصد از کل جمعیت جهان را در  برمی گیرند.

کلمه آنیم یا آنیمه به معنای"تحریک کردن و به هیجان آوردن" از همان کلمه ی روح است. روح پرستی به این معنی است که قبایل ابتدایی بوجود ارواح نامرئی خاصی معتقد بودند. این ارواح دارای شخصیت انسانی هستند.

                                                                                     

 

آنها معتقدندکه روح پس از مرگ به

یکی از قوایا یا پدیده های طبیعت تبدیل می شود.و جسم به پدیده ای طبیعی تبدیل می شود و پرستش اشیاء به معنای پرستش و احترام به روح آنها است.

در آنیمیسم اعتقاد به تناسخ است. یعنی روح بعد از مرگ باقی       می ماند وبه جسم دیگر بر می گردد و این جریان ادامه دارد ممکن است گاهی روح در حیوان یا نبات یا سنگ خانه می گیرد.

پیروان آنیمیسم : پیرو یک نوع  بت پرستی هستند و از هیچیک از مذاهب جهانی طرفداری نمی کنند

 

   4- هندوئیسم(برهمائی)

 

قدیمی ترین دین متمدن و اصلی هندیها دین ودا می باشد. که در آن آثاری از توتم پرستی وجود دارد. گاوتوم آریایی بوده و جد اعلایش در گاو تجسم پیدا کرده است. گاو در نزد هندیان مقدس است و گوشت آنرا نمی خورند و تجلی گاه روح جد بزرگ است.

دین هندو از لحاظ ریشه از مذهب ودا است. هندوئیسم یکی از   قدیمی ترین ادیان شناخته شده در دنیاست که در شمال غربی شبه قاره قرار داشته و سابقه ی تاریخی آن به 4000 سال می رسد. طرفداران آن در هند و پاکستان و کشورهای شبه قاره هند وچین زندگی می کنند.                    شهر مقدس آنان بنارس است.

دین هندوئیسم به طور کلی چند خدایی بوده و شامل صدها مقدسات می باشد این دین شامل:

الف: سیستم طبقاتی(گروه بندی و جدایی مردم بر اساس اصل و نسب خانوادگی و شغل اجتماعی)

ب: اعتقاد در تناسخ روح.

ج: گیاه خواری.

د: پرهیز از کشتن و خوردن هر نوع حیوانی می شود.

مذهب هندو یک مذهب ضد عقل و ضد مصرف و ضد رفاه است. در این دین ریاضت جایگاه خاصی دارد. یوگا یکی از شدیدترین صورتهای ریاضت است.

 

                                                                                                                                                                                                                                    

 

 

5-بودائیسم

 

 در جنوب وجنوب شرقی آسیا و شرق دور پیروان زیادی  دارد.خاستگاه آن در شمال شرقی شبه قاره هند و مربوط به 2600 سال پیش است.

این دین عمدتا یک فلسفه معنوی و سیستم اخلاقی می باشد. مرحله تکامل معنوی از طرق" تمرین انسانیت بخشندگی/ رحم و شفقت/ پرهیز از خلاف کاری و کنترل شخصی" حاصل می شود. پیروان بودا او را یک پیغمبر منطقی و تجربه گرا و اجتماعی گرا می دانند.

بودا اخلاق را بر 10 اصل بنا     می کند:

1-نکشتن حیوانات  2- مصرف نکردن اموال غیر  3- دوری از ناپاکی و بی عقتی  4- دوری از فریبکاری  5- اجتناب از شکم بارگی به خصوص در بعدازظهرها  6- دوری و اجتناب از مستی شراب  7- اجتناب از رقص و آواز و لهو ولعب  8- نفی زیور آلات و آرایشها و تجمل های ظاهری  9- دوری از جمع آوری زر و سیم(پول)  10- کناره گیری از بستر نرم و راحت

اعمال و مراسم مذهب بودا:

1-    لباس زرد پوشیدن که نشانه اضطراب است.

2-    تراشیدن سر و ریش

3-    آرامش و تامل و مراقبت درونی

4- کشکول گدایی(از همه بی نیاز و بیزار می شود.)

شهر مقدس بودائیان شهر لهاسا در تبت می باشد. و دالائی لاما پیشوای بودائیان جهان می باشد.

 

 

 

 

منبع: فصلنامه پدیده شماره 5 بهار 85






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ