سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 22
کل بازدید : 1364029
کل یادداشتها ها : 280
خبر مایه


عجایب هفتگانه دنیای قدیم

1ـ اهرام مصر

 

اهرام مصر در غزه و در نزدیکی قاهره نخستین عجائب دنیای قدیم به شمار می رود . بزرگترین هرم موسوم به «خوفو»  که ارتفاع آن به 450 متر می رسد، تنها بنایی است که در حال حاضر وجود دارد . هرم خوفو در 2600 سال قبل از میلاد ساخته شده است . این هرم بلندترین بنای ساخته دست بشر از 4400 سال پیش تا سال 1889 بود , زمانیکه برج ایفل با ارتفاع 300 متر ساخته شد. محدوده هرم خوفو باندازه 6 قطعه زمین شهری عظیم می باشد . بیشتر سنگهای بکار رفته در این بنا به بزرگی سنگهای عظیمی هستند که بوسیله کامیون حمل می شوند. سطح خارجی زمختی که ما امروزه از این هرم می بینیم مقبره فرعونی به نام خوفو بوده که درآن زمان پوشیده شده از سنگهای آهک صیقلی و زیبایی بوده است . گفته اند که اگر کسی درون اهرام مصر برود دیگر او نمی تواند به هیچ چیز فکر کند اگر خود هم بخواهد نمی‌تواند .

 

2. باغهای معلق بابل:                                                     

 

 دومین چیز عجیب دنیای قدیم ، باغهای معلق است که آن را بخت النصر (بنوفدنصر) بسال 600 ق.م برای همسرش « اموهیا دختر شاه ماد» ایجاد کرد . باغ‌های مُعَلق بابـِل باغ‌هایی تاریخی بودند که در شهر بابل (عراق امروزی) ساخته شده بودند.  گفته می شود تراس این باغها از 76 الی 300 متر از زمین ارتفاع داشت و از بالای آن میشد شهر بابل را به آسانی نظاره کرد. از دیدگاه تاریخ‌نگاران امروز، باغهای بابل آفریدهٔ پندار شاعران و تاریخ‌نگارانی است که شرح بابل را از زبان سربازان اسکندر شنیده و به آن شاخ و برگی شاعرانه داده اند.

3 - معبد آرتمیس 

 معبد آرتمیس در افوسوس (ترکیه) یکی از زیباترین بناهای ایام گذشته بود. این بنا با داشتن100 ستون مرمری زیبا که ارتفاع هرکدام از آنها به 15 متر میرسید یکی از عجایب هفتگانه به حساب می آید. میتوان گفت که معبد آرتمیس صعود و سقوطهای بسیاری را در طی قرنها پشت سر گذاشت. این بنا در 600 سال قبل از میلاد ساخته و در 550 سال پس از میلاد در آتش سوخت . بعد از آن مجددﺃ به صورت بسیار زیباتر و عظیمتری بازسازی شد. این بنا برای دومین بار دچار حریق شد البته این بار بطور عمدی توسط فردی بنام هروستراتوس که برای به یاد ماندن نامش به این کار دست زد, ولی این معبد دوباره با اندازه ای بزرگتر و بسیار بهتر از قبل ساخته شد. این معبد بسیار زیبا درونش با مجسمه های بی نظیری تزیین شده بود . این معبد پابرجا بود تا زمانیکه بر اثر هجوم بربرها در 262 پس از میلاد برای همیشه از صفحه تاریخ محو شد و هرگز دوباره ساخته نشد . آنچه که از این معبد باقی ماند هم توسط زلزله ها کاﻤﻸ از بین رفت .

 

4- مقبره هالیکارناسوس در ترکیه

مقبره هالیکارناسوس در ترکیه 4 قرن قبل از میلاد نه تنها بسیار پرابهت و پر عظمت بود بلکه به صورت زیبایی با ستونها و مجسمه ها تزیین شده بود. سقف این مقبره با مجسمه هایی از اسبها تزیین شده بود اسبهایی که ارابه شاه ماسولوس و همسرش ملکه آرتمیسیا را می کشیدند. ارتقاع این مقبره مرمری به اندازه یک ساختمان 14 طبقه بود . ملکه آرتمیسیا فرمان ساخت این مقبره را در هالیکارناسوس بری همسرش در 353 سال قبل از میلاد صادر کرد . این بنا در حدود 17 قرن پابرجا بود و در 1400 سال بعد از میلاد بر اثر یک سری زلزله در هم فرو ریخت..

5. مجسمه زئوس

مجسمه زﺌﻮس خدای یونان در ا لمپیا یکی از عظیم ترین مجسمه های جهان است . این اثر در 450 سال قبل از میلاد توسط مجسمه ساز معروفی بنام فیدیاس ساخته شد. ارتفاع مجسمه زﺌﻮس در حدود 12 متر بود . بدن این مجسمه را از عاج فیل و ردا و موها و ریشش را از طلا ساخته بودند. تخت آن از چوب درخت سرو بود که بوسیله جواهرات گرانبهایی آراسته گردیده بود. 72 ستون خارجی این معبد که به سبک معماری قدیم یونان بودند این معبد را دارای معماری خیره کننده ای کرده بودند . سنگفرش آن نیز با مجسمه های بی نظیری تزیین گشته بود. مجسمه زﺌوس در حدود 850 سال در این معبد قرار داشت تا هنگامیکه بعضی از یونانیها آنرا به استانبول منتقل کردند. البته این زیاد طول نکشید چراکه محل جدید نیز در آتش سوخت و این مجسمه برای همیشه از بین رفت.

 

6. فانوس در یایی اسکندریه :

این فانوس به فرمان بطلمیوس دوم در نزدیکی اسکندریه ساخته شد و 6 متر ارتفاع داشت . فانوس الکساندریا یکی از بزرگترین شاهکارهای روزگار باستان می باشد. ارتفاع این بنا حداقل به اندازه یک ساختمان 40 طبقه امروزی بود و برای 16 قرن پابرجا بود. برخلا ف 6 عجایب دیگر, فانوس الکساندریا استفاده های عملی بسیاری داشت . این بنا به کشتیهای دریانوردی کمک می کرد که اسکله ها را براحتی پیدا کنند و با ایمنی کامل داخل آن شوند. چراکه تنگه های خطرناک دﻗﻳﻗﺄ در خارج از بندرها قرار داشتند. ارتش نیز از این فانوس برای پیدا کردن کشتیهای دشمنان استفاده می کرد.  فانوس دریایی اسکندریه بسال 1375 میلادی در اثر زلزله بکلی ویران شد و از آن اثری باقی نماند.

 

7.مجسمه عظیم رودس :

مجسمه عظیم الجثه رودس در یونان ارتفاع مجسمه عظیم الجثه رودس با پایه اش به اندازه یک ساختمان 15 طبقه امروزی است . این مجسمه یک شاهکار برجسته معماری می باشد بر روی جزیره رودس در حدود 280 قبل از میلاد ساخته شده است . هیچ کس به درستی نمی داند که این مجسمه شبیه چه بوده ویا در کجا قرار داشته است

برای بناهای این مجسمه عظیم برونزی بنابر نوشته هرودت چهارصد کارگر و برده به مدت 20 سال کار کردند ولی متاسفانه این مجسمه عظیم هم در طی زلزله ای که به وقوع پیوست بکلی ویران گردید.

بعضی از مردم، آثاری چون دیوار چین، مجسمه ابوالهول، تاج محل و ... را به عنوان عجایب هفتگانه جهان می‌شناسند، ولی این آثار که بسیار زیبا و کم نظیر هستند، در لیست عجایب هفتگانه جهان قرار ندارند. لیستی که در روزگار باستان تعیین شده و پس از آن نیز توسط باستان‌شناسان و هنرشناسان تائید شده است.

www.iraneconomist.com منبع


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ