سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 89
بازدید دیروز : 113
کل بازدید : 1364465
کل یادداشتها ها : 280
خبر مایه


مریوان در حدود یک قرن سابقه تاریخی دارد. یکی از شاهزادگان قاجار به نام فرهاد میرزا که پیش از مشروطیت در این محل حکومت می کرد، قلعه ای در مریوان بنا کرد که جریان بنای آن را در کتیبه ای که به دیوار مسجد دارالاحسان (مسجد جامع سنندج) نصب شده، شرح داده است. این شهر مرزی در همسایگی دولت عثمانی قرار داشت و به دستور ناصرالدین شاه قاجار در سال 1282 هـ . ق قلعه ای مستحکم در آنجا احداث شد.

 

در سال 1286 حاج فرهاد معتمدالدوله بر استحکام قلعه افزود و آن را «شاه آباد» نامید. در کنار همین قلعه نظامی، روستایی به نام «قلعه مریوان» ایجاد شد. به دستور حاج معتمدالدوله در داخل شهر یک باب قنات، حمام و آب انبار احداث کردند. بعد از حاج فرهاد معتمدالدوله، ‌حاج محمد علیخان ظفر الملک قلعه را وسعت داد و در داخل آبادی «شاه آباد» چندین باب منزل، یک کاروانسرا و قناتی دیگر احداث کرد. بعدها کلیه این تاسیسات در اثر شورش و هرج و مرج عشایر کرد منطقه، ویران شد. در اوایل حکومت پهلوی، حاکم وقت در روستای موسک قلعه ای بنا نهاد که امروزه از آن به عنوان پادگان استفاده می شود و فاصله چندانی با شهر ندارد. وجود دریاچه زریوار در غرب شهر مریوان زیبایی خاصی به این شهر بخشیده و آن را به یک ناحیه گردشگاهی تبدیل کرده است.
شهرستان مریوان از نظر جغرافیایی در 46 درجه و 10 دقیقه ی درازای خاوری و 35 درجه و 31 دقیقه ی پهنای شمالی و ارتفاع 1320 متری از سطح دریا قرار دارد. مریوان از شمال به عراق، از جنوب به پاوه و از خاور به سنندج محدود می شود. شهر مریوان مرکز شهرستان مریوان در 161 کیلومتری سنندج و در مسیر راه مریوان – سنندج قرار دارد. آب و هوای آن نسبتا سرد و نیمه مرطوب است و میزان بارندگی سالانه به طور متوسط حدود 750 میلی متر و میزان رطوبت نسبی و سالانه به طور متوسط 70 درصد است. دریاچه زریوار در 3کیلومتری باختر شهر مریوان قرار دارد. شهر مریوان در مسیر راه مریوان- سنندج که تا سنندج 161 کیلومتر فاصله دارد. اقتصاد مریوان مانند اغلب شهرهای کوچک ایران اقتصاد کشاورزی است. آب کشاورزی از رود و دریاچه زریوار فراهم می شود و محصولات کشاورزی آن ‌گندم، جو، بنشن، گردو، بادام، انار، سیب، گوجه سبز، گلابی، گیلاس، ‌آلبالو، آلو، زردآلو، هلو، سنجد و توتون هستند.صنایع دستی این منطقه شامل بافت قالی، گلیم، گلیمچه، شال پشمی، موج، جانماز و جاجیم می شود

 شهرستان در غرب کردستان و در مرز ایران و عراق واقع شده است . آب و هوای مریوان کوهستانی و سرد است و اطراف آنرا جنگلهای متعدد با مناظر جالب پوشانده است . به دلیل پر باران بودن منطقه رودهای پر آب دائمی وفراوانی در ان جاری است0


دریاچه زریوار  دریاچه زریوار

توضیحات:

در دو کیلومتری غرب مریوان بزرگترین و زیبا ترین در یاچه آب شیرین ایران به نام دریاچه زریوار قرار دارد که در نوع خود در ایران بی نظیر است. اب این دریاچه از چشمه هایی که در کف آن است تامین می شود. سطح دریاچه در زمستان کاملا یخ می بندد .به طوری که رفت وآمد اهالی منطقه از روی آن انجام میشود. جانوران آبزی و پرندگان مهاجر بسیار زیبایی در طی سال در این دریاچه مشاهده میشوند . برروی تپه های مشرف به دریاچه تاسیسات اقامتی و پذیرایی مناسبی برای بازدید کنندگان احداث شده است0

مریوان مرکز شهرستانی به همین نام است که از شمال به شهرستان سقز، از شرق و جنوب شرقی به شهرستان سنندج، از جنوب به بخش نوسود از شهرستان پاوه و از غرب و شمال غربی به خاک عراق محدود است. شهر مریوان در 125 کیلومتری شمال غربی سنندج قرار دارد.

شهرستان مریوان با جمعیتی حدود 210787 نفر دارای چهاربخش است و با مساحت 5/3229 کیلومتر مربع، از نظر وسعت پنجمین شهرستان استان محسوب می شود. به جز شهر مریوان، شهرهای" سروآباد" و "چناره" در این شهرستان قرار دارند.

سابقه مریوان به پیش از اسلام باز می گردد. با توجه به آثار باستانی موجود، احتمالاً در دوره پارت و ساسانی ، این شهر از نقاط مهم ایران محسوب می شد. دریاچه زیبای زریوار نیز این نظر را مستند می سازد که مریوان سابقه بسیار طولانی در تاریخ ایران دارد.

مریوان را در تاریخ و متون قدیم " مهروان"، متشکل از واژه " مهر" و "وان" به معنی جایگاه مهر، می دانند. این شهر به علت موقعیت میان راهی بین تیسفون و تخت سلیمان، مراغه و دینور از مراکز شهری بسیار کهن کردستان بود. در دوران اسلامی و در قرن سوم هـ. ق، این شهر به دلیل داشتن دو دژ به نام های "دژان" و "دزان" از شهرت بسیار برخوردار بود. برخی مریوان را منسوب به "مروان بن حکم عرب" می دانند.

قدمت فعلی شهر مریوان به حدود یک قرن پیش می رسد. درآن زمان، یکی از بزرگان قاجار به نام " فرهاد میرزا معتمدالدوله" که در این منطقه حکومت می کرد به دستور ناصرالدین شاه قاجار در سال 1282هـ. ق قلعه ای مستحکم در این شهر ساخت که به شاه آباد ( دژشاهپور) مشهور شد. بعدها درکنار همین قلعه نظامی، روستایی به نام قلعه "مریوان" نام گذاری شد. شهر مریوان تا سال 1344 رسماً "دژشاهپور" نامیده می شد.

مراکز دیدنی:قلعه هلوخان ( ایمام) از دوره صفوی، دریاچه زریوار، پل گاران، روستای دیدنی اورامانات تخت

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ