سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 41
کل بازدید : 1365088
کل یادداشتها ها : 280
خبر مایه


15 نکته از زندگی مصریان باستان

همه ما از دوزان کودکی علاقه مندیم که اطلاعات بیشتری از مصریان باستان و دنیای فراعنه به دست آوریم به خصوص اینکه این روزها سریال حضرت یوسف (ع) هم در حلا پخش است . فرهنگ و جامعه مصر در دنیای باستان آنقدر جذاب و گاه عجیب است که ما با شنیدن آن حیرت می کنیم که چطور ممکن است مردمانی که هزاران سال قبل از میلاد مسیح می زیسته اند تا به این حد پیشرفته و دانشمند باشند . در اینجا فهرستی از دانسته های گوناگون کشف شده از زندگی مصریان به ویژه  فرعون ذکر شده است .

1-     فرعون هرگز اجازه نمی دهد کسی موهایش را ببیند او همیشه نوعی تاج با سرپوش که به آن <نمس>می گفتند بر سر می گذاشت .

2-     برای اینکه حشرات و مگس ها مزاخم فراعنه نشوند همواره چند برده بدن خود را با عسل آغشته می کردند و کنار فرعون می ایستادند تا مگسها جذب آنها شوند .

3-     هم زنان و هم مردان مصری آرایش می کردند آرایش دور چشم معمولا" به رنگ سبز ( ساخته شده از مس )و سیاه (ساخته شده از سرب) بود مصری ها معتقد بودند که آرایش قدرت درمانگری دارد اوایل آرایش چشم بیشتر از آنکه به منظور زیبا شدن باشد به منظور حفاظت از اشعه آفتاب انجام می گرفت .

4-     استفاده از آنتی بیوتیک در قرن بیستم آغاز شد ولی در طب سنتی گاهی اوقات از غذاهای کپک زده برای درمان عفونت ها استفاده می شده است به عنوان مثال در مصر باستان برای درمان عفونت به بیمار نان کپک زده می خوراندند .

5-     بچه های مصری تا نوجوانی لباس بلند به تن نمی کردند علت اصلی این موضوع هوای گرم این کشور بوده است مردان بزرگسال مصری دامن و زنان پیراهن می پوشیدند .

6-     مصریان ثروتمند کلاه گیس بر سر می گذاشتند ولی طبقات دیگر اجتماع موهایشان را بلند می کردند یا دم اسبی می بستند پسر ها تا 12 سالگی سرشان را می تراشیدند و فقط یک گیس بر بالای سرشان باقی می گزاشتند این کار به دلیل مبارزه با شپش و کک بود.

7-      معلوم نیست چه کسی بینی ابولهول را کنده است در تصاویری از این مجسمه که متعلق به سال 1737 یعنی قبل از حمله ناپلئون و لشکر کشی های انگلیسی ها و آلمانیها در جنگهای جهانی می باشد نیز این موجود افسانه ای بدون بینی ترسیم شده است

8-     مصریها معتقد بودند که زمین پهن و گرد است و نیل از مرکز این دایره سرچشمه گرفته است

9-     سربازان مصری در حقیقت پلیسهای شهری هم بودند آنها در کنار این وظایف مسئولیت جمع آوری مالیات برای فرعون را هم بر عهده داشتند

10-در مصر باستان فرعون درون معابد عهده د ار وظایف کاهن ارشد بود اما کاهن بزرگ معبد عملا وظایف اور ا انجام میداد

11-نخستین هرم ساخته شده از اهرام ثلاثه در دیواری به ارتفاع 34 فوت محصور بود که 15 در داشت و تنها یکی از درها باز می شد .

12-زنان مصری حقوق قانونی و اقتصادی برابر با مردان داشتند اما هرگز از نظر اجتماعی با مردان برابری نمی کردند .

13-بر خلاف عقیده عمومی مطالعاتی که بر روی اسکلت های پیدا شده کارگران سازنده اهرام انجام شده نشان می دهد که آنها مصری بوده و در استخدام فرعون کار می کردند . تصاویر حکاکی شده بر دیوار ها بیان کننده آن هستند که حداقل برخی از آنها از خدمت کردن به فرعون افتخار می کردند و به او وفا دار بودند .

14-وقتی جسد یک مرده مومیایی می شد مغز او از یکی از سوراخهای بینی اش خارج  می شد امعا و احشای او هم خارج شده و درون چند کوزه قرار می گرفت که به آن (کائوپیک ) می گفتند هر عضو از اندامهای داخلی درون کوره مخصوص به خود قرار داده می شد تنها عضوی که از بدن خارج نمی گردید قلب بود زیرا مصریان باستان معتقد بودند که قلب جایگاه روح  انسان است .

15-رامسس بزرگ معروف ترین فرعون مصر دارای هشت زن رسمی و نزدیک به صد زن غیر رسمی بود او در زمان مرگ در سال 1212 قبل از میلاد بیش از نود سال سن داشت .

 جمیله محمود نژاد دبیر علوم اجتماعی مدرسه راهنمایی دخترانه ی شاهد مریوان

 

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ