سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 106
بازدید دیروز : 85
کل بازدید : 1365647
کل یادداشتها ها : 280
خبر مایه


برای اثبات کروی بودن زمین، دلایل زیادی ارائه شده است که پاره ای از آن ها عبارتند از:

1-      عکس ها و تصاویری که به وسیله موشک ها، اقمار مصنوعی و سفاین مصنوعی گرفته شده، کرویت آن را بخوبی نشان می دهد.

2-      کلیه سیارات کروی شکل می باشندو زمین نیز یکی از سیارات است.

3-      در موقع خسوف که زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد، سایه زمین بر روی ماه ، تصویری کروی دارد.

4-   اگر زمین مسطح می بود، موقعی که کشتی به سمت ساحل می آمد، کلیه قسمت های آن همزمان قابل رؤیت بود ولی رؤیت قسمت های مختلف کشتی و نیز ناپدید شدن تدریجی آن به هنگام دور شدن کشتی از ساحل به علت کرویت زمین است.

5-   در روی سطح اجسام کروی از هر نقطه که به خط مستقیم حرکت کنیم، پس از مدتی دوباره به همان نقطه خواهیم رسید، ماژلان مسافرت تاریخی خود را از مصب رودخانه «گوادالکوئیویر» در غرب اسپانیا آغاز کردو در27 نوامبر 1520 از جنوب آمریکای گذشت و وترد اقیانوس آرام شد و با بهره گیری از سرعت های جریان های دریایی در سال 1521 به جزیره ماریان در فیلیپین رسید. ماژلان در فیلیپین کشته می شود ولی همراهان او به کمک «سباستین دوکانو» راه را ادلمه می دهندو سرانجام در سال 1522 به اسپانیا باز می گردند.

6-      با تغییر افق توسط ناظر، تعداد ستارگانی که رؤیت می شوند، تغییر می کند این تغییر فقط در اشکال کروی امکان پذیر است.

7-   طلوع و غروب خورشید در نقاط شرقی زمین زودتر از نقاط غربی آن است. اگر زمین کروی نبود می باید در یک لحظه تمام سطح روشن و در یک لحظه تاریک می شد.

8-   تغییر دید ناظر بر حسب تغییر ارتفاع : هر چه ارتفاع زیادتر شود شعاع دید افزایش می یابد، مسافت دید افق بر حسب ارتفاع نقطه دید، بتدریج افزایش می یابد. ذکر این نکته ضروری است که در آغاز به علت پایین بودن افق با ازدیاد ارتفاع مسافت دید افق به سرعت افزایش می یابد، ولی بتدریج با افزلیش ارتفاع از سرعت افزایش افق کاسته می شود. به عنوان مثال، مسافت دید افق در مسافت 1 متری حدود 5/3  کیلومتر در ارتفاع 1000 متری ، 113 کیلومتر و در10000 متری حدود 356 کیلومتر است. به عبارت دیگر اختلاف دید در 1000 متر دوم 19 کیلومتر است.

9-   آزمایش بدفوردلول : اگر در یک تنگه که سطح اب کاملا آرام است سه میله در یک امتداد و به فاصله تقریبی 1609 متر از یکدیگر نصب شود و بعد با دوربین نقشه برداری به آن نگاه شود، نشاهده می شود که راس میله ها در یک امتداد نبوده و میله دوم به اندازه  15 /20  سانتیمتر بالاتر از راس دو میاه دیگر است. این اختلاف ارتفاع به علت آن است که سطح مورد آزمایش کروی است. مسلما با توجه به این اختلاف ارتفاع می توانیم شعاع و ابعاد زمین را محاسبه کنیم.

نتایج جغرافیایی کرویت زمین

1-   پرتو های خورشید به تمام قسمت های زمین یکسان نمی تابد زیرا هر چه از خط المرکزین خورشید و زمین دور شویم پرتو های آن مایل تر تابیده، در نتیجه اثر نور و حرارت خورشید کمتر می شود.

2-      با تغییر افق وضع آسمان برای بیننده فرق می کند.

3-   جهت تابش خورشید در دو نیمکره شمالی و جنوبی فرق می کند بدین ترتیب که در نیمکره شمالی در تالای مدار راس السرطان آفتاب در جنوب قرار می گیرد در صورتی که در نیمکره جنوبی در زیر مدار راس الجدی خورشید در شمال قرار می گیرد.

منبع:http://iranelmi.blogfa.com/post-34.aspx






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ